Mange husker de spesielle rotasjonsmotorene i Mazda RX-7 og Mazda RX-8. Ettersom Mazda sluttet produksjonen av RX-8 allerede i 2012 var det ikke mange som hadde ventet å se en wankelmotor komme tilbake.
Det er imidlertid ikke lenger som en drivkraft for hjulene, men som en ekstra drivkraft for å få enda mer ut av batteriet og dermed lenger rekkeviddei i hybrid versjonen. Mazda MX-30 er utgitt som ren elektrisk utgave i Norge
og mild-hybrid i mange deler av verden. Rotasjonsversjonen av MX-30 blir imidlertid en plug-in hybrid som er ventet på markedet fra 2022. Den nåvårende utgaven benytter imidlertid et hybridsystem som skiller seg fra eksempelvis Toyota. Det har vært spekulert i om Mazda i framtiden kommer til å benytte seg av Toyota hybrider i framtiden ettersom de er blant flere japanske bilmerker som har inngått samarbeid om utviklingen på dette området.
Utgaven er plugin-hybrid og i følge Mazda utgjør wankelmotoren en god rekkevidde forlenger ettersom den er liten av størrelse, kraftfull og ikke lager mye vibrasjoner. Disse utgavene skal ikke minst rettes inn på salg på steder med lange avstander og det nord-amerikanske markedet vil derfor bli prioritert. I Japan har allerede en mild-hybrid utgave vært solgt en stund mens plug-in utgave med rotasjonsmotor er ventet å gå i salg i Japan fra 2022.
Utgaven er plugin-hybrid og i følge Mazda utgjør wankelmotoren en god rekkevidde forlenger ettersom den er liten av størrelse, kraftfull og ikke lager mye vibrasjoner. Disse utgavene skal ikke minst rettes inn på salg på steder med lange avstander og det nord-amerikanske markedet vil derfor bli prioritert. I Japan har allerede en mild-hybrid utgave vært solgt en stund mens plug-in utgave med rotasjonsmotor er ventet å gå i salg i Japan fra 2022.
Japanbil.no sosiale medier:

Siste saker:

Wankelmotoren-gjør-comeback-i-MX30
50 åR SIDEN FøRSTE WANKELMOTOR FRA MAZDA

Mazda rx8 var berømt for sin wankelmotor
Relaterte saker:
Mazda ble etterhvert det eneste bilmerket som benyttet rotasjonsmotor og for en del sportsbilentusiaster var dette en grunn for å velge RX-7 på nittitallet eller RX-8 fra 2002. Fra wankelmotorens opprinnelise på 1950-tallet var det meningen at denne typen skulle være en bedre
motor enn de øvrige som hadde stempler og flere bevegelige deler. Rotasjonsmotoren er av natur mer smidig da den altså har mindre vibrasjon og mer mekanisk eleganse. I sportsbiler og på kjøretøyer som skulle delta i løp var wankelmotoren fordelaktig når det gjaldt lavere vekt og mindre størrelse noe som medførte at den kunne monteres lavere og mer i midten av kjøretøyet. Mazda RX-7 og Mazda RX-8 ble kjent for å være morsomme å kjøre med en spesiell egenart som den turtallsvillige motoren bidro til. I tillegg til RX-7 hadde også den Japan solgte bilen Cosmo rotasjonsmotor.
Levetiden vil wankelmotoren viste seg imidlertid å være kortere enn en vanlig stempelmotor, noe som ble tydelig i RX-8. Særlig de første årene var det problemer som gjorde at denne typen motor måtte skiftes ut oftere enn det mange hadde forventet. Til tross for dette har rotasjonsmotoren en særegenhet som gjør at kjøring av disse bilene fremdeles er populært.
Levetiden vil wankelmotoren viste seg imidlertid å være kortere enn en vanlig stempelmotor, noe som ble tydelig i RX-8. Særlig de første årene var det problemer som gjorde at denne typen motor måtte skiftes ut oftere enn det mange hadde forventet. Til tross for dette har rotasjonsmotoren en særegenhet som gjør at kjøring av disse bilene fremdeles er populært.
Kontakt Japanbil.no
Epost Japanbil.no
RSS feed Japanbil.no
Japanbil.no Facebook
Japanbil.no Instagram
Japanbil.no Youtbube - kommer
Epost Japanbil.no
RSS feed Japanbil.no
Japanbil.no Facebook
Japanbil.no Instagram
Japanbil.no Youtbube - kommer
Kopiering av materiale fra Japanbil.no for bruk andre steder er ikke tillatt uten avtale.