Selv om Toyota Celica kun ble produsert fram til 2002, er den fremdeles en viktig del av japansk bilhistorie. Bilen er også legendarisk i USA og andre deler av verden. Nylig ble det kjent
at Toyota har søkt om å få patentrett på navnet Toyota Celica i USA. Dette har ført til at enkelte har begynt å spekulere i om det kan komme en ny lignende sportsbil i framtiden. Det er uansett
lite tvil om at gamle entusiaster gjerne kunne tenke seg å se flere Toyota Celica produsert. Den første generasjon Toyota Celica som ble produsert på syttitallet solgte rundt en million kjøretøyer,
de fleste i Japan og USA.
Med Toyta Celica 1977 kom det en ny generasjon og fra nå av eksisterte også Toyota Supra som i USA bare ble kalt Celica XX. Da Toyota Supra var blitt lansert som en egen modell ble også Toyota Celica forandret og fikk nå forhjulstrekk. Det var nå Toyota Supra som bygde videre på det tidligere Toyota Celica chassiset med bakhjulsdrift. Toyota Celica ble utover på 80- og 90-tallet vinner i flere rally løp. Fra Toyota Celica GT4 i 1985 ble det nå også solgt utgaver med firehjulsdrift. Toyota Celica GT4 utgave ST165 vant flere WRC løp og ble kjent for å være en ettertraktet toppmodell.
Med Toyta Celica 1977 kom det en ny generasjon og fra nå av eksisterte også Toyota Supra som i USA bare ble kalt Celica XX. Da Toyota Supra var blitt lansert som en egen modell ble også Toyota Celica forandret og fikk nå forhjulstrekk. Det var nå Toyota Supra som bygde videre på det tidligere Toyota Celica chassiset med bakhjulsdrift. Toyota Celica ble utover på 80- og 90-tallet vinner i flere rally løp. Fra Toyota Celica GT4 i 1985 ble det nå også solgt utgaver med firehjulsdrift. Toyota Celica GT4 utgave ST165 vant flere WRC løp og ble kjent for å være en ettertraktet toppmodell.
Japanbil.no sosiale medier:
Siste saker:
Startet produksjon av deler til eldre Toyota Supra
Toyota Rav4 lignende elbil presentert
TOYOTA CELICA 2000 SISTE I REKKEN
Toyota Celica GT4 er for mange en typisk japansk sportsbil
Relaterte saker:
Da svyende generasjon kom til Europa i 1999 / 2000, var det ennå ikke kjent at dette skulle bli den forløpig siste i rekken. I USA var salget av Toyota Celica ved 52406 enheter i 2000, mens det var redusert til bare 14856 3 år senere. I 2004 annonserte derfor Toyota at både Celica og MR2 ville bli stoppet. De siste enhetene av Toyota Celica ble solgt i Japan i 2006 og bakgrunnen for vrakingen av modellen var den økonomiske kollapsen i Japan og Asia med de konsekvensene dette førte med seg for sportsbilmarkedet. Det skal nevnes at Toyota Celica 2000 hadde færre og svakere motoralternativer som la mer vekt på drivstofføkonomi i forhold til eksempelvis Toyota Celica GT4.
Toyota Celica var en viktig sportsbil i både Japan og USA allerede fra 70-tallet, men fikk sammen med andre japanske bilmerker problemer da markedet for denne kategorien møtte trangere kår fra slutten av 90-tallet. Toyota Celica er i motsetning til den nye Toyota Supra, sett på som en rendyrket og karakteristisk japansk sportsbil. Etter den noe overraskende positive salgstrenden for Toyota Supra under COVID-19, er det vanskelig å vite sikkert hva Toyota tenker om Celica for framtiden.
Toyota Celica var en viktig sportsbil i både Japan og USA allerede fra 70-tallet, men fikk sammen med andre japanske bilmerker problemer da markedet for denne kategorien møtte trangere kår fra slutten av 90-tallet. Toyota Celica er i motsetning til den nye Toyota Supra, sett på som en rendyrket og karakteristisk japansk sportsbil. Etter den noe overraskende positive salgstrenden for Toyota Supra under COVID-19, er det vanskelig å vite sikkert hva Toyota tenker om Celica for framtiden.
Kontakt Japanbil.no
Epost Japanbil.no
RSS feed Japanbil.no
Japanbil.no Facebook
Japanbil.no Instagram
Japanbil.no Youtbube - kommer
Epost Japanbil.no
RSS feed Japanbil.no
Japanbil.no Facebook
Japanbil.no Instagram
Japanbil.no Youtbube - kommer
Kopiering av materiale fra Japanbil.no for bruk andre steder er ikke tillatt uten avtale.