Siden 2012 har Toyota og Subaru samarbeidet i utgivelsen av en felles sportsbilplattform i det som i Europa kalles henholdsligvis Toyota GT86 og Subaru BRZ. Mens Subaru i 2020 lanserte sin nye BRZ, har den nye generasjonen av
Toyota GT86 nå nylig blitt presentert og ventes å bli solgt i Japan fra sommeren 2021. Den nye generasjonen vil for Toyota's del nå bli kalt GR86. Selv om tittelen Toyota GT var den aktuelle utgaven i Europa for den forrige generasjonen,
eksisterte det flere alternativer og benevnelser andre steder i verden. I mange land i Asia har man i stedet for Toyota GT operert med flere utgaver av "Toyota 86", tilsvarende Scion i USA.
I Japan hadde man i den gamle versjonen egne racing-utgaver som var uten de fleste interiør-elementer i tillegg til 3 G-utgaver hvorpå utgaven GT-limited var topputgaven. Mens denne generasjonen hadde en 2 liters Subaru boxer-motor på rundt 200 hk, har nå de nye modellene en 2.4 boxer med rundt 230 hk. Subaru har altså holdt fast på sugemotor og at dette er et valg man har gjort for å nå målet om å utvikle den ultimate rendyrkede sportsbilen. I forhold til motoren i den forrige generasjonen skal den nye ha kvikkere gassrespons med et større dreiemoment toppunkt ved lavere turtall.
I Japan hadde man i den gamle versjonen egne racing-utgaver som var uten de fleste interiør-elementer i tillegg til 3 G-utgaver hvorpå utgaven GT-limited var topputgaven. Mens denne generasjonen hadde en 2 liters Subaru boxer-motor på rundt 200 hk, har nå de nye modellene en 2.4 boxer med rundt 230 hk. Subaru har altså holdt fast på sugemotor og at dette er et valg man har gjort for å nå målet om å utvikle den ultimate rendyrkede sportsbilen. I forhold til motoren i den forrige generasjonen skal den nye ha kvikkere gassrespons med et større dreiemoment toppunkt ved lavere turtall.
Japanbil.no sosiale medier:
Siste saker:
Startet produksjon av deler til eldre Toyota Supra
Toyota Rav4 lignende elbil presentert
TOYOTA GT86 VS SUBARU BRZ TETTERE SAMARBEID
Ny utgave av Toyota GT86 og Subaru BRZ vises i Japan
Relaterte saker:
Toyota GT86 var allerede under utvikling som konsept-modeller før 2010. Den har også referanser til eldre Toyota GT sportsbiler og Toyota ae86. Mens Subaru står for motor er det Toyota sitt direkte innsprøytningssystem, D4-S, som driver det hele. Det er også Toyota som står for både den manuelle og automatiske girkassen. Hver for seg utga de to japanske bilmerkene en rekke spesialutgaver av fellesplatformen (GT)86 / BRZ / Scion FR-S. Det er også på det rene at Toyota hadde kjøpt opp eierandeler i Fuji Heavy Industries som Subaru er en del av.
Forskjellene mellom Toyota GT86 og Subaru BRZ er fremdeles mininmale i den nye generasjonen. Under presentasjonen som ble holdt nylig i Japan, var begge bilene stilt opp sammen og det er liten tvil om at de to japanske bilmerkene er tettere en noen gang. Forskjellene dreier seg i første omgang om ulike frontgriller og detaljer rundt støtfangeren, samt noen forskjeller utstyrsmessig. Toyota hevder likevel at de to japanske bilmerkene forsøker å utvikle hver sin egenart og kjøreopplevelse i de respektive modellene. Dette har sannsynligvis hovedsaklig sin forklaring i noe ulikt oppsett på støtdempere og fjærer. Når det gjelder toyota gt86 tuning er dette noe som ventes på markedet etter at salget av de to utgavene er i gang.
Forskjellene mellom Toyota GT86 og Subaru BRZ er fremdeles mininmale i den nye generasjonen. Under presentasjonen som ble holdt nylig i Japan, var begge bilene stilt opp sammen og det er liten tvil om at de to japanske bilmerkene er tettere en noen gang. Forskjellene dreier seg i første omgang om ulike frontgriller og detaljer rundt støtfangeren, samt noen forskjeller utstyrsmessig. Toyota hevder likevel at de to japanske bilmerkene forsøker å utvikle hver sin egenart og kjøreopplevelse i de respektive modellene. Dette har sannsynligvis hovedsaklig sin forklaring i noe ulikt oppsett på støtdempere og fjærer. Når det gjelder toyota gt86 tuning er dette noe som ventes på markedet etter at salget av de to utgavene er i gang.
Kontakt Japanbil.no
Epost Japanbil.no
RSS feed Japanbil.no
Japanbil.no Facebook
Japanbil.no Instagram
Japanbil.no Youtbube - kommer
Epost Japanbil.no
RSS feed Japanbil.no
Japanbil.no Facebook
Japanbil.no Instagram
Japanbil.no Youtbube - kommer
Kopiering av materiale fra Japanbil.no for bruk andre steder er ikke tillatt uten avtale.